Namn: Thomas av Aquino
Född: 1225
Död: 7 mars 1274
Känd som: inflytelserik teolog och filosof
Thomas föddes i Roccasecca, beläget i centrala Italien. Hans far, Landulf av Aquino, var inte från någon mäktig gren av familjen. Däremot så var hans mor, Theodora, från en välkänd familj i Neapel. Thomas bröder började med en karriär inom militären, men Thomas blev den som skulle göra karriär inom kyrkan. Hans farbror var abbot i ett kloster i närheten, vilket också blev platsen där Thomas började sin utbildning vid 5 års ålder.
Runt 14 års ålder, år 1239, ledde omständigheter till att han blev flyttad till universitet i Neapel. Detta blev en mycket betydande plats, då han här lärde känna filosoferna Aristoteles och Averroes. Dessutom mötte han här John, en dominikansk predikant. Vid 19 års ålder beslutade han sig för att gå med i den nyligt grundade Dominikanorden vilket inte blev alls populärt hemma i familjen. Att en ung adelsman gick i fattig munkkåpa var inte det de hade tänkt sig. Efter att de hållit honom fången hemma i ett år och på alla sätt försökt få honom på andra tankar gav de upp och han blev munk.
Kristus: ”Du har skrivit väl om mig, Thomas; vilken belöning önskar du?”
Thomas: ”Ingen annan belöning än dig, Herre”
Ganska direkt blev han sänd till Paris för att fortsätta med studier. Efter bara tre år här åkte han med en dominikansk lärd till universitetet i Köln där han var lärare ett tag. I denna stad blev han prästvigd och genom hela livet fortsatte han predika. Han var reslig utan att vara tjock, och dessutom något flintskallig. Han hade även ett tyst sätt vilket gjorde att vissa, särskilt bland studenterna, trodde att han var lite dum. Här undervisade han i Gamla Testamentet och skrev några kommentarer till bibelböcker.
Detta var början på ett makalöst liv av skrivande och undervisande. Han kom tillbaka till universitetet i Paris och en magisterposition där han undervisade kring den teologiska texten ”Sententia” av Petrus Lombardus vilket kan ses som början till hans mest betydelsefulla bok Summa Theologica. Denna tillsammans med Summa contra Gentiles förklarar den kristna tron men den senare är en mer apologetisk skrift, om hur man försvarar tron mot dem som inte tror, medan den förra är riktad till teologistudenter. Detta gjorde att Thomas kom att prägla kyrkans tankesätt på ett påtagligt sätt. Thomas kom att bli mycket framträdande även inom filosofiska inriktingar som moralfilosofi och metafysik. Under sina 50 år skrev han drygt 60 böcker.